Jakie ciśnienie w oponach zimowych? Poradnik krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców
Wymieniłeś już opony na zimowe? Świetnie! Ale czy pamiętałeś o sprawdzeniu w nich ciśnienia? To jeden z najczęściej pomijanych, a jednocześnie najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo i koszty jazdy zimą. Prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych to krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność i mniejsze zużycie paliwa. W tym poradniku, przygotowanym przez ekspertów z naszego serwisu opon w Warszawie, wyjaśnimy krok po kroku, jak zadbać o swoje opony i uniknąć kosztownych błędów.
Spis treści
- 1. Dlaczego ciśnienie w oponach zimą jest tak ważne?
- 2. Gdzie znaleźć informację o prawidłowym ciśnieniu dla Twojego auta?
- 3. Jak prawidłowo sprawdzić i ustawić ciśnienie? Instrukcja krok po kroku
- 4. Mit zimowy: Czy pompować o 0,2 bara więcej?
- 5. 5 najczęstszych błędów związanych z ciśnieniem w oponach
- 6. Profesjonalna kontrola w Bien Auto Service
- 7. Ciśnienie w oponach – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Dlaczego ciśnienie w oponach zimą jest tak ważne?
Zimą fizyka jest bezlitosna. Każdy spadek temperatury o 10°C powoduje spadek ciśnienia w oponie o około 0,1 bara. Jeśli ostatni raz sprawdzałeś ciśnienie latem przy +20°C, to przy porannym przymrozku -10°C ciśnienie w Twoich oponach może być niższe nawet o 0,3 bara! To ogromna różnica, która ma realne konsekwencje:
- Bezpieczeństwo: Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona staje się "kapciowata". Zmniejsza się precyzja prowadzenia, auto gorzej reaguje na ruchy kierownicą, a droga hamowania, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni, niebezpiecznie się wydłuża.
- Ekonomia: Niedopompowana opona stawia większy opór toczenia. Silnik musi pracować ciężej, co bezpośrednio przekłada się na wyższe zużycie paliwa – nawet o kilka procent.
- Żywotność opon: Jazda na zbyt niskim ciśnieniu powoduje przegrzewanie się opony i przyspieszone zużycie jej zewnętrznych krawędzi (barków). Z kolei zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do szybkiego zużycia środkowej części bieżnika.
Gdzie znaleźć informację o prawidłowym ciśnieniu dla Twojego auta?
To prostsze, niż myślisz. Nie szukaj tej informacji na samej oponie! Wartość podana na boku opony to maksymalne dopuszczalne ciśnienie, a nie to zalecane do codziennej jazdy. Prawidłowe wartości, określone przez producenta Twojego samochodu, znajdziesz w jednym z tych miejsc:
- Na naklejce na słupku przy drzwiach kierowcy.
- Na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.
- W instrukcji obsługi pojazdu.
Na naklejce zazwyczaj znajdują się różne wartości, np. dla osi przedniej i tylnej oraz dla różnego stopnia obciążenia pojazdu (np. jazda w pojedynkę vs. komplet pasażerów z bagażem). Zawsze stosuj się do tych zaleceń.
Jak prawidłowo sprawdzić i ustawić ciśnienie? Instrukcja krok po kroku
Kontrola ciśnienia to prosta czynność, którą każdy kierowca powinien wykonywać regularnie, przynajmniej raz w miesiącu. Oto jak to zrobić dobrze:
- Mierz ciśnienie na "zimnych" oponach. To najważniejsza zasada. Oznacza to, że pomiaru należy dokonać przed jazdą lub po przejechaniu nie więcej niż 2-3 km z niską prędkością. Podczas jazdy opona się nagrzewa, a wraz z nią powietrze w środku, co fałszywie zawyża wynik pomiaru.
- Przygotuj manometr. Możesz kupić własny, dobrej jakości ciśnieniomierz (koszt kilkudziesięciu złotych) lub skorzystać z kompresora na stacji benzynowej.
- Odkręć kapturek z zaworu. Pamiętaj, aby go nie zgubić!
- Dociśnij końcówkę manometru do zaworu. Zrób to pewnie i prosto, aż usłyszysz krótki syk powietrza, a następnie ciszę. Przytrzymaj przez chwilę i odczytaj wynik.
- Porównaj wynik z wartością zalecaną. Jeśli ciśnienie jest za niskie, użyj kompresora, aby dopompować oponę. Jeśli jest za wysokie, delikatnie naciśnij na bolec wewnątrz zaworu, aby upuścić trochę powietrza.
- Powtórz czynność dla wszystkich czterech kół. Nie zapomnij też o kole zapasowym, jeśli je posiadasz!
- Dokładnie zakręć kapturki. Chronią one wnętrze zaworu przed brudem i wilgocią.
Jeśli nie czujesz się pewnie lub nie masz czasu, zapraszamy do naszego serwisu. Jako profesjonalna wulkanizacja w Warszawie, chętnie sprawdzimy i skorygujemy ciśnienie w Twoich oponach podczas każdej wizyty.
Mit zimowy: Czy pompować o 0,2 bara więcej?
Wśród kierowców krąży popularna teoria, aby zimą pompować opony o 0,2 bara więcej niż zaleca producent. Ma to na celu skompensowanie spadku ciśnienia spowodowanego niskimi temperaturami. Czy to dobra praktyka?
Odpowiedź brzmi: i tak, i nie. Jeśli regularnie (np. co 2 tygodnie) sprawdzasz ciśnienie i korygujesz je do wartości fabrycznych, nie ma potrzeby stosowania tej zasady. Jeśli jednak robisz to rzadko, lekkie "przedpompowanie" o 0,2 bara może być pewnym zabezpieczeniem przed jazdą na zbyt niskim ciśnieniu podczas dużych mrozów. Pamiętaj jednak, że zbyt wysokie ciśnienie również jest szkodliwe – zmniejsza powierzchnię styku opony z drogą, pogarszając przyczepność. Najlepszym rozwiązaniem jest regularna kontrola i trzymanie się zaleceń producenta.
5 najczęstszych błędów związanych z ciśnieniem w oponach
Jako dobry mechanik w Warszawie, na co dzień spotykamy się ze skutkami błędów popełnianych przez kierowców. Oto 5 najczęstszych:
- Mierzenie ciśnienia na rozgrzanych oponach: To błąd numer jeden. Pomiar po dłuższej jeździe jest niemiarodajny i zawsze będzie zawyżony.
- Całkowite zaufanie do systemu TPMS: System TPMS (zwłaszcza pośredni) jest systemem ostrzegawczym, a nie precyzyjnym narzędziem pomiarowym. Zapalenie się kontrolki to sygnał, że należy sprawdzić ciśnienie manualnie, a nie dowód na to, że w pozostałych kołach jest ono prawidłowe.
- Zapominanie o kole zapasowym: Nic tak nie psuje dnia, jak złapanie gumy i odkrycie, że koło zapasowe jest kompletnie bez powietrza. Sprawdzaj w nim ciśnienie przynajmniej dwa razy w roku.
- Sugerowanie się wartością "MAX PRESS" na oponie: Jak już wspomnieliśmy, to maksymalne dopuszczalne ciśnienie dla danej opony, a nie zalecane ciśnienie robocze dla Twojego auta.
- Brak regularnej kontroli: "Przecież robiłem to przy wymianie opon pół roku temu". Przez ten czas ciśnienie mogło spaść z wielu powodów. Regularna kontrola to podstawa.
Profesjonalna kontrola w Bien Auto Service
Dbanie o prawidłowe ciśnienie to najprostszy i najtańszy sposób na zwiększenie bezpieczeństwa i przedłużenie życia opon. Jeśli nie masz czasu lub narzędzi, aby robić to samemu, zapraszamy do naszego serwisu samochodowego na Mokotowie. Przy okazji wizyty, np. na serwisie klimatyzacji czy wymianie oleju, chętnie sprawdzimy i ustawimy prawidłowe ciśnienie w Twoich kołach. To usługa, która nic nie kosztuje, a daje ogromne korzyści.
Pamiętaj, że prawidłowe ciśnienie to tylko jeden z elementów. Równie ważna jest profesjonalna wymiana opon w Warszawie i ich regularne wyważanie. Sprawdź nasz cennik wymiany opon i umów się na wizytę w naszym centrum opon w Warszawie.
Ciśnienie w oponach – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
1. Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych?
Prawidłowe ciśnienie jest takie samo, jak w oponach letnich i jest określone przez producenta samochodu. Informację tę znajdziesz na naklejce na słupku drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Zimą należy jednak częściej kontrolować ciśnienie ze względu na jego naturalny spadek wraz z temperaturą.
2. Jak często powinienem sprawdzać ciśnienie w oponach?
Zalecamy robić to regularnie, przynajmniej raz w miesiącu oraz zawsze przed dłuższą podróżą. Zimą, podczas dużych wahań temperatur, warto robić to nawet co dwa tygodnie.
3. Czy ciśnienie w oponach zimowych i letnich jest takie samo?
Tak, producenci samochodów nie rozróżniają zaleceń dotyczących ciśnienia dla opon letnich i zimowych. Należy stosować te same wartości, które podane są na naklejce w samochodzie.
4. Czy mogę sprawdzić ciśnienie "na oko"?
Absolutnie nie. Nowoczesne opony, zwłaszcza te o niskim profilu, nawet przy znacznym ubytku ciśnienia mogą wizualnie wyglądać na prawidłowo napompowane. Jedyną miarodajną metodą jest pomiar za pomocą manometru.
5. Czy azot w oponach rozwiązuje problem zmian ciśnienia?
Azot jest gazem bardziej stabilnym niż powietrze, co oznacza, że jego ciśnienie w mniejszym stopniu reaguje na zmiany temperatury. Nie eliminuje to jednak problemu całkowicie i nie zwalnia z obowiązku regularnej kontroli ciśnienia.
6. Zapaliła mi się kontrolka ciśnienia w oponach (TPMS). Co robić?
Należy jak najszybciej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić ciśnienie we wszystkich kołach za pomocą manometru. Po dopompowaniu koła, w którym ciśnienie było za niskie, w większości aut należy zresetować system TPMS (procedura jest opisana w instrukcji obsługi). Jeśli kontrolka zapala się ponownie, konieczna jest wizyta w serwisie.
7. Czy w waszym serwisie mogę sprawdzić ciśnienie za darmo?
Tak, dla naszych klientów, przy okazji wykonywania dowolnej innej usługi (np. wymiany oleju, serwisu klimatyzacji), sprawdzenie i skorygowanie ciśnienia w oponach jest bezpłatne. To część naszej dbałości o bezpieczeństwo.
8. Czy różne ciśnienie na przedniej i tylnej osi to normalne?
Tak, bardzo często. Producenci aut często zalecają nieco inne ciśnienie dla kół na osi napędzanej i nienapędzanej, a także inne wartości w zależności od obciążenia pojazdu. Zawsze stosuj się do tych zaleceń.
9. Czy po sezonowej wymianie opon serwis powinien ustawić prawidłowe ciśnienie?
Tak, jest to absolutny standard i obowiązek profesjonalnego serwisu. W Bien Auto Service po montażu zawsze pompujemy opony do wartości zalecanych przez producenta samochodu.
10. Gdzie w Warszawie mogę profesjonalnie sprawdzić opony?
Zapraszamy do naszego serwisu Bien Auto Service na Mokotowie, przy ul. Suwak 4 (wjazd od Domaniewskiej 51). Jesteśmy profesjonalnym centrum opon w Warszawie, gdzie kompleksowo zadbamy o Twoje ogumienie.



